Unii manageri cred ca eficienta in afaceri nu face casa buna cu comunicarea. Altii, asociaza gresit comunicarea cu hartogaraia sau birocratia. Astfel, se explica aversiunea fata de un grad inalt de comunicare. Sunt si situatii fericite. Liderii si managerii maturi realizeaza necesitatea de a trimite si a primi informatii catre subalterni, constant. Afla cum iti poti creste eforturile in directia comunicarii (atat cea interna, cat si cea externa).
1. Daca stiu eu, inseamna ca toata lumea stie.
Cea mai frecventa problema de comunicare este presupunerea falsa a conducerii ca atata timp cat detine o anumita informatie, este cunoscuta si la celelalte niveluri din organizatie. De cele mai multe ori, personalul este privat de aceste date, cu exceptia situatiei in care conducerea decide sa impartaseasca deliberat si cu grija informatia.
2. Uram birocratia – suntem pregatiti doar sa muncim
In momentul in care companiile se afla la inceput de drum, conducerea isi poate permite luxul de a nu fi impovarati cu ceea ce pare la prima vedere o incarcatura birocratica, prin aceasta intelegandu-se numeroase proceduri scrise. Pe masura ce organizatia se dezvolta, ca sa ramana eficienta, ea are nevoie de mai multa comunicare si de feedback din partea angajatiilor. Insa, acest tip de comunicare nu este peste tot apreciat. Ca rezultat, apar din ce in ce mai multe confuzii – cu exceptia situatiei in care superiorii realizeaza necesitatea unei comunicari de incredere.
3. Le-am spus tuturor, sau doar unora…?
O alta problema frecventa este faptul ca managerii nu valorizeaza comunicarea sau presupun ca aceasta vine de la sine. Drept rezultat, acestia nu sunt constienti de mesajul pe care l-au transmis si cui anume... chiar si atunci cand erau vizate toate publicurile
4. Ai inteles ceea ce ti-am transmis?
Daca este usor sa crezi ca ai transmis o informatie cuiva, lucrurile stau dificil cand incerci sa afli ca mesajul tau a fost decriptat corect de catre public. Din nefericire, iti vei da seama de aceasta problema doar in momentul in care va aparea o neintelegere majora.
5. Problemele noastre sunt prea mari ca sa mai ascultam problemele celorlalti!
Mai ales in situatiile in care personalul se afla sub stres, este mai usor sa rezolvi problemele care „ard”, cu dead-line urgent, decat problemele care sunt cu adevarat importante. Asadar, oamenii nu ii inteleg pe ceilalti. Invatati-va sa va faceti timp pentru a-i asculta pe ceilalti. Din pacate, acest tip de comunicare defectuoasa este descoperit prea tarziu.
6. Dar despre ce sa vorbim?
Problemele de comunicare pot aparea cand un manager fara experienta interpreteaza job-ul sau exlusiv drept „omul care rezolva problemele”. El este tentat sa nu comunice nimic daca nu exista probleme sau situatii de criza.
7. Nu valorificam datele.
Pe masura ce organizatia creste, managementul ei tinde sa se concentreze pe probleme care tin de eficienta. Deseori, apeleaza la programe care produc cantitati substantiale de date – informatie bruta care nu pare cu adevarat importanta. In aceste date se pot regasii anumite indicii despre probleme pe care le intampina angajatii.
8. Daca am nevoie de opinia ta, ti-o voi cere.
Problemele de comunicare pot aparea cand managementul pur si simplu ignora orice beneficiu adus de comunicarea interna. Unii manageri cred ca singurul rol al salariatiilor este acela de a-si face treaba.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu