duminică, 20 martie 2011

Cum reuşesc femeile pe o piaţă a muncii dominată de bărbaţi

Perioada post-criză va creşte contribuţia doamnelor la revenirea economiei
Femeia-lider este privită de foarte multe ori cu suspiciune, rolul jucat de ea nefiind apreciat cu aceleaşi unităţi de măsură ca în cazul unui bărbat. Evoluţia pieţei muncii la nivel global indică însă faptul că perioada post-criză va duce la o răsturnare de situaţie. Doamnele vor reprezenta cea mai bună soluţie pentru deficitul de talente existent în majoritatea domeniilor, iar acest lucru va genera o creştere a numărului femeilor care vor deţine funcţii de conducere.
Semnalele tot mai frecvente potrivit cărora piaţa mun­cii începe să-şi revină scot la suprafaţă o nouă proble­mă : deficitul de talente. De altfel, lip­sa specialiştilor este una dintre principalele dificultăţi pe care an­ga­jatorii le întâmpină la recru­tare. Chiar şi în momentele în care cere­rea de mână de lucru venită din par­­tea firmelor a înregistrat cel mai scăzut nivel, reprezentanţii com­paniilor s-au plâns că nu dispun de forţă de lucru calificată.
Studiile realizate în ultima pe­rioadă au arătat că relansarea eco­no­miei va creşte necesarul de mâ­nă de lucru, firmele fiind obligate să se mişte foarte repede dacă vor să facă faţă competiţiei din piaţă. A­ceastă tendinţă de accelerare a re­crutărilor se loveşte însă de un ma­re neajuns: lipsa resurse­lor umane de calitate. Şi aici va in­terveni ma­jor femeia.

Romåncele s-au adaptat cerinţelor
Economiile multor state îşi vor întoarce faţa către femei şi le vor poziţiona pe locul care li se cuvine pe piaţa muncii. În ţara noastră, doamnele au un mare avantaj de­oarece mentalitatea a contribuit la dezvoltarea lor profesională. „Con­strânse de concepţiile care domină societatea de la noi, şi anume că băr­batului i se cuvine totul, el fiind stâlpul casei, femeile s-au adaptat pen­tru a face faţă situaţiei. De exemplu, multe dintre cele care sunt în concediu de creştere a co­pilului urmează cursurile unui MBA sau îşi pregătesc lucrarea de doctorat. O femeie trebuie să muncească de două ori mai mult pentru a dovedi că este la fel de bună ca un bărbat care ocupă o po­zi­ţie similară”, ne-a declarat Danie­la Necefor, mana-ging partner la Total Business Solu­tions. Acest lu­cru a fost în avantajul lor, România ajungând astăzi în situaţia de a avea foarte multe femei-lider.
Una dintre ele este Cătălina Chirilă, director financiar la Fre­se­nius Medical Care. Absolventă a programului de MBA Româno-Canadian-In action, a învăţat şi s-a perfecţionat permanent pentru a avea un traseu ascendent. Ajunsă într-o funcţie-cheie la o multina­ţională, a dovedit prin muncă faptul că ocupă locul care i se cuvine. Asemeni ei sunt foarte multe femei din România, pentru care sparge­rea barierelor impuse de bărbaţi nu a fost grea.
În ciuda acestor realităţi, feme­ile continuă să fie discriminate în mod indirect. Se vorbeşte foarte mult despre faptul că bărbaţii câştigă mai bine. Sunt însă cazuri în care aceste diferenţe financiare apar chiar pentru joburi similare. Daniela Necefor spune că explicaţia fenomenului este că diferenţele nu apar la încadrarea pe post, ci pe parcurs, atunci când au loc nego­cie­rile. „Bărbaţii petrec mai mult timp la lucru, stau mai mult în o­chii şefilor. În plus, dacă o femeie îşi ia două zile libere într-un an pen­tru că are nevoie să-şi rezolve a­nu­mite probleme este ţinută minte de angajator. În timp ce în cazul u­nui salariat bărbat nu se întâmplă acelaşi lucru”, a explicat specialistul în resurse umane.
Mentalităţile încep însă să se schimbe. Foarte multe companii in­ternaţionale care au filiale în Ro­mâ­nia cer firmelor de recrutare femei care să ocupe poziţii de ma­nagement. Solicitarea este motiva­tă prin faptul că acestea sunt mai di­na­mice şi mai loiale.
"Din punctul meu de vedere, sunt domenii în care femeile nu pot lucra. Aici aş indica metalurgia sau construcţiile, zone care se adresează cu predilecţie bărbaţilor.  În plus, cred că există diferenţe majore între noi şi Europa de Vest, diferenţe care sunt în avantajul ţării noastre. Din cauza mentalităţii care domină societatea din România, femeile au fost obligate să se adapteze la cerinţele pieţei mai mult decât bărbaţii. Pentru a deveni cât mai credibile ele s-au perfecţionat permanent, iar acum avem un număr foarte mare de doamne care au doctorate sau au urmat un MBA"                            
DANIELA NECEFOR, managing partner la Total Business Solution
"Cred că în România domină concepţia că rolul femeii este primordial. Cu excepţia unei slujbe care să reprezinte o sursă suplimentară de venit în familie, alte ocupaţii sau pasiuni ale unei femei sunt considerate neimportante şi superficiale. Din păcate, pe fondul condiţiilor de viaţă precare, această mentalitate va găsi teren propice încă mult timp de acum înainte. Aici nu vorbim, desigur, de familiile cu o educaţie superioară şi cu venituri peste medie, dar care au o pondere destul de mică în societatea românească"
Cătălina Chirilă, director financiar Fresenius Medical Care

Niciun comentariu: