vineri, 10 iunie 2011

ODiseea Dezvoltarii Organizationale in Companiile din Romania

Pe la inceputurile  anilor ’90 organizatiile din Romania incep sa se preocupe mai intens de instruirea si dezvoltarea oamenilor. Pe piata de instruire-training companiile aduc licente de programe din exteriorul tarii pe care le adapteaza pentru Romania. Antreprenorii merg mai departe si creeaza propriile cursuri pe care le ofera pietei in formare.
In companii incep sa apara echipe sau departamente specializate in instruirea angajatilor. Echipele de acest gen se afla ori sub umbrela departamentelor de resurse umane ori sunt subsumate altor functiuni, de pilda celei comerciale, de vanzari, de relatii cu clientii sau tehnice. Ele se ocupa in principal cu dezvoltarea competentelor de baza pentru domeniul, industria, din care face parte compania.
Training si dezvoltare
Pasul urmator in aceasta ODisee este aparitia departamentelor de „training si development”, instruirea si dezvoltarea. Ele analizeaza nevoile de instruire ale angajatilor, urmaresc ce abilitati, cunostinte si competente necesita dezvoltare si vin cu solutii. Apare o noua meserie, cea de „trainer”. Ea se dezvolta pe baza cursurile specializate „Train the trainer”, prin know-how-ul organizatiilor-mama si prin documentarea pe internet. O contributie importanta o are si entuziasmul tinerilor pasionati care isi descopera, in meseria de trainer, vocatia.
Dezvoltarea carierei
Apar apoi departamentele specializate in dezvoltarea carierei. Ele colecteaza date despre posturi (joburi), informatii adunate in fisele de post, standarde de performanta necesare. Pe linga cunostinte, abilitati, experienta necesara angajatului, este conturat si planul sau de cariera, „career path”. Specialistii „cresc” odata cu afacerea in care activeaza, pentru ca ei incep sa raspunda in timp real nevoilor pietei si sa anticipeze nevoile viitoare.
Dezvoltarea organizationala
Urmatoarea treapta depaseste conceptul de „training and development”. Dezvoltarea organizationala ( OD- Organizational Development ) presupune analiza proceselor de business si a structurii companiei pentru a creste eficienta si performanta ei.
Imaginati-va organizatia ca pe un organism viu care sufera constant schimbari si reorientari. Informatiile despre angajati si nevoile de joburi existente sunt analizate impreuna cu nevoile de dezvoltare ale organizatiei.
Practic, pe baza strategiei companiei, a nevoilor de business si a obiectivelor departamentale, ne asiguram ca structura companiei si joburile aferente sunt constant analizate. Structura este aceea care produce valoare, eficienta sau performanta.
Inovare si dezvoltare organizationala
A dezvolta organizatia inseamna sa luam in seama deopotriva strategia, structurile, procesele si oamenii. Kurt Lewin, considerat parintele OD-ului, pionier al centrului de cercetare de la MIT, a dezvoltat conceptul de dinamica a grupurilor aplicat astazi in organizatii.                                                                
Este vital pentru dezvoltare sa intelegem importanta analizarii comportamentului organizatiei. Trebuie inteles modul in care oamenii din organizatie gandesc, simt si contribuie la scopul comun.Valorile si credintele lor, atit inlauntrul cat si in afara organizatiei, sunt motorul oricarei companii.
ODiseea dezvoltarii organizationale continua in companiile din Romania. Evolutia organizatiilor tinde natural catre integrarea conceptelor de dezvoltare a afacerii si dezvoltare a oamenilor. In anii ce urmeaza inovarea si dezvoltarea sunt elementele strategice care vor revitaliza lumea afacerilor din Romania!

Niciun comentariu: