marți, 4 mai 2010

De ce Femeia Leader?

De ce leadership feminin?             

S-a demonstrat de-a lungul anilor ca femeile au capacitatea de a inspira si de a motiva prin incurajarea autenticitatii, de a crea o armonie intre logica si intuitie, gandire si sentimente. Rolul femeilor a devenit unul vital in acest secol iar fiecare dintre noi detinem puterea de a influenta, de a lua decizii, de a ne face urmati si de a crede in schimbare.
Dezvoltam acest proiect deoarece credem in stilul de leadership feminin bazat pe incredere, creativitate, inovatie si motivare. Viziunea noastra este de a pune in contact femeile dedicate dorintei lor de a fi lideri eficienti cu cele care se fac urmate zi de zi, astfel aceste modele autentice punand bazele unei societati orientate spre progres si dezvoltare sustenabila.
Intr-o lume caracterizata de un continuu dinamism, schimbare si expunere la riscuri mentinerea unui echilibru este tot mai dificila si astfel nevoia de leadership este tot mai accentuata. Armonia poate fi readusa printr-o comunicare eficienta, prin formarea unei echipe concentrate spre aceeasi viziune, prin lideri autentici care constientizeaza nevoile grupului si al caror stil de leadership incurajeaza initiativa celor care ii urmeaza.
Spirit feminin

A avea spirit feminin inseamna a avea capacitatea de a mobiliza si de a privi catre un orizont spre care ceilalti nu indraznesc. Zi de zi, femeia se confrunta cu provocari si decizii care pot avea un impact major atat asupra carierei, cat si asupra vietii personale. De aceea este necesar pentru aceasta sa cunoasca aspectele complexe ale evolutiei pe scara sociala si sa stie cum sa dezvolte o legatura durabila si puternica cu cei din jur.
Dorinta de schimbare

Avand in vedere faptul ca femeia nu mai are un singur rol, aceasta a reusit, de-a lungul timpului sa ocupe pozitii importante in toate domeniile de activitate. Desi societatea contemporana ne ofera numeroase modele de astfel de femei, de femei-lider, ne confruntam inca cu anumite stereotipii si prejudecati, pe care le putem depasi doar prin intelegerea corecta a structurilor si formelor care determina schimbarea raportului dintre barbat si femeie.

In the spotlight

De aceea, pentru a depasi aceste „limite” pe care le-am transmis din generatie in generatie, femeile trebuie sa renunte la imaginea de spectator si sa devina o parte a „piesei de teatru sociale”, iar barbatii trebuie sa priveasca si de cealalta parte a baricadei. Astfel, cu pasi marunti, dar siguri, avem posibilitatea de a descifra acest sistem si de a deveni unul dintre principalele sale mecanisme. De pe pozitia de leader, femeia creeaza acea legatura dintre forma si fond, ofera libertate de gandire, organizeaza si redefineste atitudini.

Leadership feminin – un stil de viata

Leadershipul feminin nu este doar un concept, ci devine si un stil de viata. Pentru ca leadershipul contureaza personalitatea, temperamentul, statul social, ducand in final la ceea ce se numeste structura unica a femeii. Fiecare intelege din perspectiva proprie acest statut, dar toate converg catre un epicentru al statuarii puterii de a conduce al femeii. Dar, dincolo de aceasta abilitatea, leadearshipul feminin se distinge prin modul autentic in care femeia contribuie, prin feminitate, la dezvoltarea societatii.

La femme d’entreprise

Astfel, indiferent de domeniul in care activeaza, femeia-lider este o persoana puternica si gandeste logic, dar are nevoie sa fie informata permanent si trebuie sa doreasca sa cunoasca cat mai mult, nu numai din domeniul sau. Avand in vedere toate aceste atribute si indatoriri, leaderul feminin are responsabilitatea de a fi mandra si fara prejudecati, doar asa reusind sa devina o „ femme d’entreprise”.

Exemple de femei leader de succes:
In Statele Unite, aproximativ jumatate din companiile private americane sunt detinute de femei. Companiile feminine creeaza constant job-uri si angajeaza mai multe persoane decat primele 500 de companii de top luate impreuna. In Marea Britanie, peste 600.000 de femei activeaza in antreprenoriat, aducand statului englez aproximativ 130 miliarde de lire sterline.

Motivatile care stau la baza intrarii femeilor in afaceri sunt foarte diferite de cele ale barbatilor, potrivit declaratiilor lui Margaret Heffeman, scriitor si antreprenor: ”Aceste femei sunt in cautarea unui loc unde isi pot dovedi calitatile. Pentru aceasta, majoritatea sunt dispuse sa isi asume un risc mai mare in cariera decat barbatii”.
Heffeman precizeaza ca aceasta nu se intampla datorita prostiei si inconstientei, ci mai degraba datorita disperarii: “De multe ori, femeile nu vad alte oportunitati, alte modalitati de a gasi un job, un anumit mod de a lucra care sa li se potriveasca”.
Femeile antreprenor isi dezvolta un stil propriu de a conduce. Acest stil nou de management nu are nimic din notiunile predefinite de competitie dura, agresivitate si leadership, sustine Heffeman. Pentru femeia antreprenor, organizarea, empatia si managementul relational reprezinta atuuri in conducerea unei companii.
Chey Garland, CEO al Garland Call Centres, o companie cu venituri anuale de peste 43 milioane de lire sterline, mizeaza pe managementul feminin. Compania dispunde de peste 3.000 de angajati in cele opt unitati call-center localizate in Hartlepool, Stockton si Middlesbrough.
Garland Call Centres ofera servicii back-office ca telesales, suport, asistenta tehnica pentru furnizorii de servicii financiare, telecomunicatii si Internet. Succesul companiei se datoreaza investitiilor in resursa umana, sustine Garland. Stilul ei personal de management se fundamenteaza pe credinta ca relatiile trebuie facute si mentinute sa lucreze pentru tine.
"Imi amintesc ca la inceput unul din colegii mei de gen masculin obisnuiau sa imi spuna ca ar putea face lucruri mult mai importante in timp ce eu imi pierd vremea vorbind la telefon, dar se inselase. Furnizam servicii de contabilitate la un pret rezonabil si imi cunosteam clientii prin telefon. Cu cat ii cunosti mai bine, cu atat mai mult poti sa gasesti o solutie atunci cand conditiile nu sunt intocmai favorabile", mentioneaza Garland.
Abilitatile femeii antreprenor, cum ar fi intuitia, abilitatea de a empatiza, de a conduce in loc de a comanda si a indeplini mai multe sarcini fara a se pierde in detalii sunt chiar valorile care le conduc afacerea, potrivit declaratiilor Hefferman.
Este foarte posibil ca aceste abilitati managerial sa nu aiba, totusi, nici o legatura cu genul persoanei, fie el masculin sau feminine, ci mai degraba cu talentul. Din punct de vedere istoric, apreciaza Hefferman, femeile au contat mult prea putin in ierarhia sociala a unui job, invatand pe parcurs cum sa isi asigure supravietuirea in lumea afacerilor.
Lipsa protectiei institutionale a impins cariera femeilor spre noi limite ale schimbarii de ambienta si atitudine, directie perfecta de dezvoltare pentru lumea irationala si imprevizibila a afacerilor secolului 21.
Pentru unele din femeile antreprenor, ritmul schimbarii este destul de lent.
Sophie Tranchell, director general al companiei Divine Chocolate, furnizor de ciocolata obtinuta din cacao importata din Ghana pentru piata britanica, lucreaza cu cei mai mari retailer din tara si adesea se simte in minoritate.
“In prezent, cele mai mari zece personalitati in retail-ul din Marea Britanie sunt de gen masculin. Ma gandesc ca, in 2007, cum ar putea ca toti acesti oameni sa fie barbati? De ce administrarea unui supermarket ar fi o activitate in principal masculina?”, se intreaba Tranchell, precizand ca este posibil ca femeile sa nu simta nici o atractie fata de astfel de joburi.
Schimbarea, insa, se apropie cu pasi repezi, cel putin pe piata britanica. In momentul in care aceasta va intra puternic in mediul managerial, transformarile aferente ar putea lasa o amprenta profunda in organizatii.

Niciun comentariu: