luni, 26 aprilie 2010

IQ vs. EQ

Inainte de a se defini termenul de Inteligenta Emotionala caracteristile sale erau definite prin termeni precum „caracter”, „personalitate”, „abilitati fine” sau „maturitate”. In Statele Unite ale Americii companiile de varf au introdus Inteligenta Emotionala ca o componenta vitala a filozofiei de conducere a oricarei organizatii de succes. In gereral este acceptat ca Inteligenta Emotionala este o conditie esentiala pentru toate training-urile manageriale. Angajatii realizeaza rapid ca oamenii inteligenti emotional sunt o avere pentru orice companie deoarece emotiile sunt o parte integranta a naturii umane.Emotiile ne conduc viata; uneori scapa de sub control si nu avem dispozitia necesara sa le controlam. Multe persoane isi traiesc vieta fiind infirmi emotional; nefiind capabili sa inteleaga complet si /sau sa exprime ceea ce simt. Zona emotionala nu este un subiect taboo. Felul in care emotiile noastre functioneaza reprezinta o stiinta in adevaratul sens al cuvantului. Inteligenta Emotionala implica un proces indelung de dezvoltare personala continua.
Putine persoane recunosc cat de neantrenati sunt cand vine vorba de comunicare intima si exprimarea sentimentelor, cine suntem cu adevarat, si de ce simtim cu adevarat. Pana recent, activitatile si procesele mentale au fost estimate ca fiind mai importante ca cele emotionale. In realitate ambele sunt de importante egale. Inteligenta Emotionala implica readucerea emotiilor la adevaratul lor loc in viata noastra de zi cu zi, utilizarea ei este relevanta pentru oricine si este aplicabila in toate mediile si profesiile.
Descoperiri in urma cercetarilor?                    
Se pune urmatoarea intrebare: Este inteligenta emotionala o predictie mai buna pentru succes decat abilitatile tehnice si intelectuale?
Daniel Goleman a condus un studiu in 1998 in care a aplicat 15 chei de competenta managerilor. Patru din acestea erau legate de abilitati tehnice si intelectuale, unde restul ar putea fi privite ca si competente emotionale.
Rezultatul a indicat ca 67% din abilitatile care duceau la performante au fost competente emotionale. Se poate trage concluzia ca aceste competente emotionale sunt de doua ori mai importante ca abilitatile tehnice sau intelectuale. Inteligenta Intelectuala este esentiala cand vine vorba despre conducere. Cu cat urci pe scara ierarhica a unei organizatii cu atat mai importanta devine inteligenta emotionala. In acelasi timp importanta abilitatilor tehnice pare sa descreasca. Totusi, doar o singura abilitate tehnica a facut diferenta intre cei cu ganduri inalte si managerii obisnuiti: gandirea de ansamblu. Cu alte cuvinte, mult mai sus in ierarhia unei organizatii, managerul trebuie sa aibe gandire conceptuala si indemanare de planificare strategica.
La corporatia Pepsi Cola, competentele emotionale care prevad succesul managerial au fost: adaptabilitate, empatie, incredere de sine, si dorinta de a dezvolta si invata pe ceilaltii. Managerii care poseda aceste calitati si-au intrecut obiectivele cu 15 pana la 20 la suta, iar managerii care nu le poseda au o performanta cu pana la 20 la suta mai mica. Pentru a doua categorie, cele mai importate caracteristici au fost rigiditatea si slaba relatie interpersonala. Managerii ineficienti au dat dovada de comportamente precum:
Slab auto-control - Au fost incapabili sa faca fata eficient presiunii si au fost predispusi la impulsivism capricii si izbucniri emotionale agresive.
Excesivism in ambitie - De multe ori au obtinut succesul prin sacrificiul altor persoane.
Slabe abilitati sociale - Au aratat lipsa de sensibilitate si empatie. Fiind abraziv creeaza frecare la un nivel social. Cum ne manevram emotiile, au consecinte pentru normalitatea noastra psihica.

Descoperiri stiintitifice recente
Intr-un studiu efectuat pe un esantion de cateva sute de studenti la medicina la University of North Carolina cu varsta cuprinsa in jurul celei de douazeci de ani, li s-a analizat nivelul de ostilitate fata de societate. Dupa o perioada de 25 de ani, numarul celor cu nivelul cel mai ridicat de agresivitate care nu au mai fost in viata a fost de sapte mare decat al celorlaltora.
Din 100 de pacienti pregatiti sa treaca peste o operatie de transplant de maduva la universitatea din Minnesota (o procedura de risc foarte mare) 12 din 13 cei mai deprimati au fost morti in mai putin de un an. Dar dintre cei 87 care nu au fost deprimati, 34 au fost inca in viata la sfarsitul anului.
Noua stiinta ce se ocupa cu imunitatea neuro psihica ne arata ca exista legaturi neuro chimice intre creier – in special centrii emotionali – si sistemul imun. Intr-un studiu efectuat la Harvard, 122 de persoane care au suferit de un prim atac de cord au fost evaluati in funcie de optimism. Opt ani mai tarziu, dintre cei 25 de barbati cu cel mai mare grad de pesimism, 21 au murit; iar dintre cei 25 cu gradul cel mai ridicat de optimism, doar 6 au murit. Howard Friedman de la Universitatea din California a descoperit ca emotiile disruptive sunt un factor de risc medical la fel de puternic ca si fumatul.
In partea pozitiva, managementul inteligent al emotiilor dificile pare sa ajute corpul in lupta impotriva bolilor. Medicii au fost invatati ca sistemul imunitar si creierul sunt organe complet separate si de aceea au desconiderat impactul emotiilor. Noua stiinta despre imunitate neuro-psihica ne arata ca sunt legaturi bio-chimice intre creier - in special centrii emotionali - si sistemul imunitar, deschizand astfel calea catre explicarea modului in care emotiile afecteaza sanatatea. Emotiile functioneaza ca semnale, atragand atentia asupra zonelor care necesita examinare si dezvoltare

Eu personal  cred ca este extrem de benefica o imbinare echilibrata intre ambele, dar succesul ti-l garanteaza intr-o mai mare masura EQ-ul, fapt remarcat in cele mai multe situatii (in care exista implicatii socio-umane, as mai adauga).

Este o tema destul de comuna, iar eu tind sa ma aflu in zona celor care sustin ca adevarata genialitate consta intr-o inteligenta sclipitoare care trebuie sa vina la pachet cu o excelenta capacitate de a transmite si celorlalti corect si eficient, prin cateva mecanisme fine, cunostintele si ideile (geniale).
Este nemaipomenit sa putem obtine rezultate in ceea ce facem, dar este esential si modul in care le obtinem, mai exact prin felul in care ne raportam la cei de langa noi pe masura ce ne atingem obiectivele, fara a-i neglija, afecta sau influenta negativ pe acestia prin actiunile si deciziile noastre.
Mai cred si ca prin asta se evidentiaza antreprenorii, managerii sau angajatii de succes.
In ceea ce intreprindem zi de zi, putem observa ca partenerii de afaceri, clientii, angajatii, colegii sau sefii nostri isi manifesta atentia mai repede fata de cei cu care stabilesc un canal de comunicare potrivit. Cu totii sunt receptivi intai de toate la MODUL in care primesc mesajul, si apoi isi muta atentia pe CONTINUTUL si RELEVANTA acestuia.
In fiecare zi parcurgem zeci de situatii, alaturi de zeci de persoane, iar pentru a iesi pozitiv din aceste situatii trebuie sa dezvoltam un fel de management al emotiilor. Asta ar insemna sa fim constienti si responsabili de propriile actiuni, sa fim atenti la nevoile celor pe langa care ne aflam, sa fim accesibili lor si sa ne miscam corespunzator, cu flexibilitate in orice context.

Niciun comentariu: